Aktiviteter

Herkules förskola är godkänd av Friluftsfrämjandet att bedriva knopp-, knytt- och mulleverksamhet.

Skogsknopp 1-2 år

På Skogsknopp går vi ut en gång i veckan till närmaste skogsbacke för att där möta allt nytt och spännande. Knoppledarnas roll är att vara medupptäckare och medupplevare och väcka det lilla barnets nyfikenhet till naturen. Vi tar också upp barnens spontana lekar och integrerar det aktuella temat som vi arbetar med.

Skogsknytte 3-5 år

På Skogsknytte går vi lite längre bort i skogen. Vi lägger stor vikt vid barnens spontana lekar, tankar och reflektioner i skogen. Ledarna är alltid närvarande i all lek och utforskning av naturen. Ibland prövar vi på att laga mat på stormköket, ibland kan vi vara indianer som smyger efter spår i skogen, ibland kan vi titta på myrstacken. Varje gång sjunger vi våra knyttesånger. Många gånger tar vi med något hem som vi kan studera närmare.

Skogsmulle 5-6 år

En dag i veckan går vi till vår speciella Mullehemvist i skogen. Vi leker, upptäcker, upplever och lär tillsammans. Vi äter vår matsäck och läser en saga.

Det är härligt att t.ex. upptäcka den första citronfjärilen och uppleva att skogens smådjur vaknar till liv om våren. Barnen får lära sig hur man gör om man skulle råka gå vilse. Vi lär oss om fåglar, träd och insekter. Det är alltid barnens intressen som styr verksamheten och vi vet aldrig vad dagen bjuder på för äventyr.